Duewag



Düwag: En Pioner inden for Rullende Jernbanemateriale

Düwag, officielt kendt som Düsseldorfer Waggonfabrik AG, var en fremtrædende tysk producent af rullende jernbanemateriale, herunder sporvogne, letbanetog og skinnebusser. Grundlagt i 1898 i Düsseldorf, Tyskland, spillede Düwag en central rolle i udviklingen af offentlig transport både i Tyskland og i mange andre lande verden over gennem det 20. århundrede.

Tidlige År og Ekspansion

Düwag startede sin virksomhed med produktion af sporvogne og togvogne, hvilket hurtigt etablerede virksomheden som en vigtig aktør inden for fremstilling af rullende materiale. Efter Anden Verdenskrig opstod der et akut behov for genopbygning og modernisering af offentlig transport, og Düwags rolle i denne proces voksede betydeligt.

Innovationer og Teknologiske Fremskridt

Düwag blev kendt for sin innovation og teknologiske udvikling, især inden for design af sporvogne og letbanetog. Virksomheden var blandt de første til at introducere fuldt svejsede stålvogne, hvilket revolutionerede konstruktionen af rullende materiel med større holdbarhed og lavere vægt sammenlignet med traditionelle "klinkede" stålvogne.

Udvikling af Skinnebusser

I 1950'erne og 1960'erne udvidede Düwag sin produktion til også at omfatte skinnebusser. Disse lette, motoriserede passagertog blev designet til at operere på mindre jernbanelinjer, hvor økonomien var presset. Düwags skinnebusser blev populære for deres økonomi, pålidelighed og evne til at servicere ruter med lavt passagerflow, hvilket gjorde dem til et vigtigt middel til at bevare jernbaneforbindelser i landlige og mindre befolkede områder.

Global Udbredelse og Fusion med Siemens

Düwags skinnebusser blev ikke kun udbredt i Tyskland, men også eksporteret til en række lande verden over. Düwags innovationer inden for offentlig transport bidrog til at forme bybilleder og forbedre mobiliteten i mange byer globalt.

Gennem årene gennemgik Düwag flere ændringer, herunder fusioner og opkøb. I 1981 blev virksomheden en del af Siemens AG, hvilket markerede afslutningen på Düwag som et selvstændigt brand. Siemens fortsatte med at udvikle og producere rullende materiale under eget navn, bygget på den teknologi og ekspertise, som Düwag havde udviklet.


En historisk oversigt over skinnebusproducenten Düwag:

• 1898: Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) grundlægges i Düsseldorf, Tyskland. De starter med at producere sporvogne og godsvogne.
• 1920'erne: Düwag begynder at producere motorvogne til jernbaner. De introducerer den innovative "Schienenbus", en letvægtsskinnebus med benzinmotor.
• 1930'erne: Düwag producerer et stort antal skinnebusser til Deutsche Reichsbahn. De introducerer også den dieseldrevne VT 08-serie, der bliver en stor succes.
• 1950'erne: Düwag fortsætter med at producere skinnebusser og udvider sin produktion til at omfatte sporvogne og metrotog. De introducerer den ikoniske "GT6"-sporvogn, der bliver brugt i mange tyske byer.
• 1960'erne: Düwag producerer den første generation af Stadtbahn-tog, et letbane-system, der bliver implementeret i mange tyske byer.
• 1970'erne: Düwag leverer Stadtbahn-tog til Köln, Düsseldorf og Frankfurt. De introducerer også den nye generation af "GT8"-sporvogn.
• 1980'erne: Düwag fusionerer med AEG og bliver en del af Daimler-Benz koncernen. De fortsætter med at producere sporvogne og Stadtbahn-tog.
• 1990'erne: Düwag overtages af Siemens. De producerer stadig sporvogne, men produktionen af skinnebusser og Stadtbahn-tog ophører.
• 2000'erne: Siemens erhvervede en aktiepost på 60% i 1989, før Siemens overtog det fulde ejerskab af Duewag i april 1999. I 2001 lukkede Siemens Düwags fabrik i Düsseldorf. Produktionen af sporvogne flyttes til andre Siemens-fabrikker i Uerdingen.


Vigtige datoer i Düwags historie :

• 1898: Düwag grundlægges
• 1920'erne: Düwag begynder at producere skinnebusser
• 1930'erne: Düwag introducerer VT 08-serien
• 1950'erne: Düwag introducerer "GT6"-sporvognen
• 1960'erne: Düwag introducerer den første generation af Stadtbahn-tog
• 1980'erne: Düwag fusionerer med AEG
• 1990'erne: Düwag overtages af Siemens
• 2000'erne: Siemens lukker Düwags fabrik i Düsseldorf


Düwag En Pioner inden for Skinnebusser og Sporvogne

Düwag var en af de førende producenter af skinnebusser og sporvogne i Europa, kendt for sit innovative design og høje kvalitet. Selvom Düwag ikke længere eksisterer som virksomhed, lever deres arv videre i de mange sporvogne og Stadtbahn-tog, der stadig er i brug i dag.

Düwags Historie og Overtagelse af Siemens

Düwag lukkede i 2000'erne efter at være blevet overtaget af Siemens. Produktionen af skinnebusser og Stadtbahn-tog stoppede, men de fortsatte med at producere sporvogne i en periode. Denne produktion er et vigtigt kapitel i Düwags historie, som har efterladt et varigt præg på den moderne offentlig transport.

Düwags Varige Indflydelse

Düwags arv lever videre gennem de utallige sporvogne, letbanetog og skinnebusser, som fortsat er i drift over hele verden. Virksomhedens bidrag til offentlig transportteknologi har haft en vedvarende indvirkning på mobilitet og byplanlægning. Düwag står som et symbol på tysk ingeniørkunst og innovation inden for transportindustrien, og dens historie vidner om den centrale rolle, som producenter af rullende materiel har spillet i udviklingen af effektive og bæredygtige transportsystemer.


Links til supplerende læsning:

en.wikipedia.org (Beskrivelse af Duewag)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Duewag)
de.wikipedia.org (Beskrivelse af Duewag)


Duewag har leveret følgende materiel typer

FotoMateriel typeMateriel firmaAntal købt
DSB Litra FL - Duewag motormellemvognDuewag5
DSB Litra ML - Duewag DieselmotorvognDuewag7
Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1984 - 17.525 mm udgaven med centralkobling.Duewag17
Stedet er fotograferetDuewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.Duewag13


Duewag har leveret følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
GDS-HFHJ YM 12198386.329
GDS-HFHJ YM 13198386.328
HHGB YM 55198386.327
HHJ YM 35198386.336
HP YM 35198386.335
LJ YM 64198386.330
LJ YM 65198386.331
LJ YM 66198386.332
Stedet er fotograferetOHJ-HTJ YM 56198386.339
Stedet er fotograferetOHJ-HTJ YM 57198386.340
Stedet er fotograferetVLTJ YM 12198386.341
VLTJ YM 13198386.342
VLTJ YM 14198386.343
VNJ YM 71198386.338
VNJ YM 72198386.337
ØSJS YM 6198386.333
ØSJS YM 7198386.334
DSB FL 7901198487.313Ophugget
DSB FL 7902198487.314Ophugget
DSB FL 7903198487.315Ophugget
DSB FL 7904198487.316Ophugget
DSB FL 7905198487.317Ophugget
DSB ML 4901198487.306Ophugget
DSB ML 4902198487.307Ophugget
DSB ML 4903198487.308Ophugget
DSB ML 4904198487.309Ophugget
DSB ML 4905198487.310Ophugget
DSB ML 4906198487.311Ophugget
DSB ML 4907198487.312Ophugget
GDS-HFHJ YM 14198487.173
GDS-HFHJ YM 15198487.172
HHGB YM 56198487.171
HHJ YM 36198487.174
OHJ-HTJ YM 58198487.175
Stedet er fotograferetSB YM 5198487.176
ØSJS YM 8198487.170
SB YM 6198889.130


Litteratur for: Duewag

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 4: Letbyggede motortog fra Uerdingen.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 4: Letbyggede motortog fra Uerdingen.
John Poulsen
1993
96

Bane Bøger
Motor Materiel 4.2: Letbyggede motortog fra Uerdingen/Duewag.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 4.2: Letbyggede motortog fra Uerdingen/Duewag.
John Poulsen, Ole-Jørn Koch, Niels Munch og Lars Græsted Jensen
2016
160

Bane Bøger ApS
9788791434457