DSB s-tog Litra FC - Scandia årgang 1979-1986, en artikel om DSB s-tog Litra FC - Scandia årgang 1979-1986
DSB's 3. Generations S-Tog: Teknologisk Fremskridt i Københavns Transport
DSB's S-tog har i årtier været rygraden i Københavns offentlige transport, og historien om den tredje generation af disse tog markerer et kapitel fyldt med innovation og tilpasning. Introduceret i 1979, repræsenterede den 3. generation af S-togsmateriel en betydelig forandring inden for både teknologi og passageroplevelse.Udviklingen af 3. Generations S-Togsmateriel
Projektet til udvikling af 3. generations S-togsmateriel blev indledt af DSB i 1975 med to hovedformål: at indføre moderne styringselektronik i togene og forbedre passagerkomforten. Dette krævede et omfattende udviklingsarbejde, og der blev i første omgang bevilget midler til fire prototype-tog for at indsamle erfaringer, før en større ordre blev afgivet.Ny Teknologi og Design
De nye prototypetog blev konstrueret med en helt ny tilgang, både teknisk og designmæssigt. Vognkassen fik et kantet design med store frontruder og moderne vinduer med ventilationsklapper. De automatiske døre, der gled ud langs vognsiden ved åbning, var et nyt træk, som løste problemer med sne og frost i de ældre tog. Hver vogn havde kun to dørpartier med et passagerafsnit imellem, hvilket var en ændring fra tidligere design.Chopper-Regulering og Energieffektivitet
Det mest banebrydende teknologiske skift var implementeringen af chopper-regulering i det elektriske system. Dette tillod blød, trinløs acceleration og bedre kontrol over motorydelsen. Derudover muliggjorde det regenerativ bremsning, hvilket gav mulighed for at genvinde energi fra bremsning, en stor fordel for energieffektiviteten.Udfordringer og Begrænsninger
Selvom chopper-reguleringen var en teknologisk bedrift, opstod der udfordringer med vekselstrømme og interferens, der påvirkede signalsystemet. Dette begrænsede de nye tog til strækninger, der var immuniserede mod disse virkninger, hvilket tog flere år at implementere på hele S-banenettet.Driftsudfordringer og Modernisering
De første år var præget af børnesygdomme, men efter omfattende testkørsler blev de nye tog endelig sat i fast drift fra 1981. Scandia valgte ASEA's EL-konstruktion til serieleverancen på grund af pålidelighed og effektivitet. På trods af deres komfort var 3. generations S-tog præget af hyppige driftsfejl. Der blev kun bygget 12 togsæt af 4 vogne, hvoraf de første fire var prototyper. De resterende otte serietogsæt blev taget i brug i 1986.Afslutning og Eftermæle
Disse tog gennemgik en større modernisering i 1995, hvorefter de blev sat ind på Ringbanen. De sidste otte sæt var i drift indtil december 2006, hvorefter de blev ophugget. Selvom 3. generations S-tog ikke blev så udbredt som håbet, repræsenterede de en æra af teknologisk fremskridt og innovation. Deres bidrag til effektivitet og passagerkomfort fortsætter med at påvirke den moderne udvikling af Københavns transportsystemer.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB s-tog Litra FC - Scandia årgang 1979-1986)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB s-tog Litra FC - Scandia årgang 1979-1986)
Stamdata for DSB s-tog Litra FC - Scandia årgang 1979-1986
Fabrikant | Scandia |
Model | DSB s-tog Litra FC - Scandia årgang 1979-1986 |
Antal indkøbt | 12 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 166.000 kg |
Fremdriftsmiddel | 1.500 V DC |
Effekt i KW eller HK | 1.200 KW (1.632 HK) |
Motor | 8 stk. banemotorer på 150 kW (204 HK) |
Transmission | Elektrisk |
Bremsetype | Trykluft og el-bremse |
Sammenkoblingstype | Scharfenberg automatkobling |
Antal trækkende aksler | 8 |
Hastighed MAX | 100 km/t |
Acceleration | 0,9 m/s2 |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 82.690 mm |
Bredde | 3.210 mm |
Højde over skinner | 3.200 mm |
Sikkerhedssystem | HKT |
Antal pladser | 212 pladser + 28 klapsæder |
Døre pr. side | 4 stk. prototypetogsæt: 8 stk. dobbeltdøre pr. side og de 8 stk. seriesæt: 12 stk. dobbeltdøre pr. side. |
Vogne pr. togsæt | 4-vogns S-tog i formation: FC-MC-MC-FC |
Indstigningshøjde | 1.130 mm |
Antal toiletter | 0 |
Antal flexområder | 2 stk. flexrum til cykler, barnevogne, rullestole m.m. |
Monteret komfortudstyr | El-luftvarme og ventilation |