Adtranz IC2 FS



IC2 Det Moderne Privatbanetog fra Adtranz

IC2 er et togsæt bestående af to vogne, og det blev leveret i 13 eksemplarer til Odsherredsbanen, Tølløsebanen, Gribskovbanen, Frederiksværkbanen og Lollandsbanen i 1997. IC2 blev bygget af Adtranz i Randers og er en privatbaneudgave af IC3 med det samme fleksible og let genkendelige frontkoblingssystem.

Design og Funktioner

I modsætning til IC3 er IC2 udstyret med en lavgulvsvogn og et ekstra dørparti, hvilket gør det mere tilgængeligt for passagererne. Brændstofforbruget for IC2 er ca. 0,8 liter pr. km. IC2 var tiltænkt som en moderne udskiftning af privatbanernes Y-tog, og prisen pr. IC2-togsæt var 18 millioner kr. i 1996.

Sammenkobling og Kompatibilitet

Selv om IC2 og IC3 mekanisk kan kobles sammen, kan IC2 ikke samkøre med IC3. Dette skyldes, at det nødvendige interfacemodul, der skal få computersystemerne til at "snakke" sammen, ikke er installeret. Man vurderede, at dette alligevel ikke ville blive brugt og derfor ikke var pengene værd. Modulet eksisterer dog og kan eftermonteres.

Historie og Udvikling

IC2 bygger på erfaringerne fra IC3 og blev designet til brug på privatbanerne. De første udkast til IC2 var et IC3-togsæt uden mellemvogn og uden motorudrustning i den ene vogn. Denne løsning blev forkastet af privatbanerne, som ønskede flere ændringer, hvilket førte til den nuværende udgave af IC2.

Adtranz havde store forhåbninger til IC2 og forventede at levere til flere privatbaner og DSB, hvor man forsøgte at sælge IC2 til Svendborgbanen.

Levering og Drift

IC2 blev leveret i 13 eksemplarer, hvor det første togsæt, MF 1041, navngivet "Mor Grib", ankom til Gribskovbanen den 20. maj 1997 og blev indsættet i drift den 26. juni. Togsættet havde kørt præsentationskørsler i Sverige og blev bl.a. vist frem på den store jernbanekonference Nordic Rail den 30. september 1997 i Jönköping.

Nuværende Ejerskab

I dag ejer Lokaltog A/S alle 13 IC2-togsæt, og de spiller en vigtig rolle i regional transport på de danske privatbaner.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af Adtranz IC2 FS)
arkiv.dk (Beskrivelse af Adtranz IC2 FS)
jernbane.net (Beskrivelse af Adtranz IC2 FS)


Stamdata for Adtranz IC2 FS

FabrikantAdtranz
ModelAdtranz IC2 FS
Købspris18.000.000 kr. pr. togsæt
Antal indkøbt13
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt29.000 kg
BremsetypeKnorr-Bremse AG med Trykluftbremse, elektro-pneumatisk KBGM-P bremse og magnetskinnebremse.
SammenkoblingstypeScharfenberg og Flexliner automatkobling
Hastighed MAX140 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere20.533 mm
Bredde3.100 mm
Højde over skinner3.850 mm
AkselafstandBogietapafstand 17.700 mm, midterbogieakselafstand 2.700 mm og endebogieakselafstand 2.500 mm.
SikkerhedssystemDansk ATC
Antal pladser56 pladser, 12 klapsæder, flexrum og toilet.
Døre pr. side2
Vogne pr. togsæt2
Antal toiletter1
Antal flexområder1
Monteret komfortudstyrKlimaanlæg og WiFi


Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Adtranz IC2

FotoMateriel typeMateriel firmaAntal købt
Stedet er fotograferetAdtranz IC2 MFAdtranz13
Stedet er fotograferetAdtranz IC2 FSAdtranz13




Billeder af Adtranz IC2 FS

Billede af LT FS 1103, tidligere LJ FS 1103 fotograferet ud for det nedlagte Sønderstrup Sidespor.
Billede af LT FS 1103, tidligere LJ FS 1103 fotograferet ud for det nedlagte Sønderstrup Sidespor.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af LT FS 1103, tidligere LJ FS 1103 fotograferet ud for det nedlagte Orebo Sidespor.
Billede af LT FS 1103, tidligere LJ FS 1103 fotograferet ud for det nedlagte Orebo Sidespor.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Adtranz IC2 FS består af følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
Stedet er fotograferetGDS-HFHJ FS 1141199731.903I drift i Danmark
GDS-HFHJ FS 1142199731.910I drift i Danmark
Stedet er fotograferetGDS-HFHJ FS 1143199731.914I drift i Danmark
Stedet er fotograferetGDS-HFHJ FS 11441997I drift i Danmark
GDS-HFHJ FS 11451997I drift i Danmark
GDS-HFHJ FS 11461997I drift i Danmark
Stedet er fotograferetLJ FS 11011997I drift i Danmark
Stedet er fotograferetLJ FS 11021997I drift i Danmark
Stedet er fotograferetLJ FS 11031997I drift i Danmark
LJ FS 11041997I drift i Danmark
OHJ-HTJ FS 11211997I drift i Danmark
OHJ-HTJ FS 11221997I drift i Danmark
OHJ-HTJ FS 11231997I drift i Danmark