Løjt Skovby Stationskro, en artikel om Løjt Skovby Stationskro
Baggrund og opførelse af Løjt-Skovby Stationskro
Løjt-Skovby, beliggende i det nordøstlige hjørne af Sønderjylland, udgjorde en markant del af lokaltrafikken på strækningen Aabenraa–Hovslund–Løgumkloster, som var en del af Aabenraa Amts Jernbaners netværk. Landsbyen, der bestod af 25-30 gårde og huse, havde en vis infrastrukturel betydning i lokalområdet. Med to skoler, en smedje og en købmandsforretning dannede Løjt-Skovby ramme om et funktionelt og selvforsynende samfund, hvor jernbanens ankomst omkring århundredskiftet bidrog til øget mobilitet, nye forbindelser og økonomisk aktivitet.Beslutningen om at etablere en station ved Løjt-Skovby blev truffet ved et kommunemøde i 1898, hvor blot otte af de 21 stemmeberettigede deltog. Trods det lave fremmøde var beslutningen bindende: kommunen købte det nødvendige areal til både jernbanestation og en tilhørende stationskro, idet byen hidtil havde været uden nogen form for gæstgiveri.
Opførelsen og driften af Løjt-Skovby Stationskro
Det lykkedes at engagere en lokal entreprenant borger, Jendresen, til at opføre kroen for egen regning. Bygningen, der stadig eksisterer i en moderniseret form, blev opført i gule mursten med et skiffertag. Den blev anlagt som en lang længe med en gennemgående risalit i den nordlige ende, og der var desuden opført en nu fjernet rejsestald skråt mod den sydlige gavl.Stationskroen blev indrettet med to kombinerede restaurations- og ventesale, privat bolig for kroejeren samt fire gæsteværelser. Med denne indretning fungerede bygningen både som kro og stationsbygning, og dermed blev den et naturligt samlingspunkt for både rejsende og lokale.
Dog viste det sig hurtigt, at kroens drift ikke var nogen nem opgave. Allerede i 1902, blot få år efter opførelsen, valgte Jendresen at bortforpagte kroen til købmand Petersen fra Retting på Als. I de følgende år gennemgik kroen en række ejerskifter, hvilket tydede på økonomiske vanskeligheder eller manglende forankring i lokalsamfundet. Mellem 1902 og 1904 skiftede beværtningen hænder hele seks gange.
Blandt de mange kroholdere var en mand ved navn Lorentzen, hvis navn stadig kan ses på nogle af de postkort, der blev udgivet fra byen. Senere kom kroen på tyske hænder, først med Kunitz i 1905, som hurtigt bortforpagtede den til en anden tysker ved navn Schmidt. Schmidt døde kort efter, og hans enke forsøgte sig derefter som både gæstgiver og stationsagent, indtil Jendresen i 1906 igen måtte tage over. Allerede samme år måtte han dog lade kroen sælge på tvangsauktion for 13.000 mark.
Fra ustabilitet til stabil drift
Det skulle dog vise sig, at kroens skæbne tog en mere stabil drejning i 1909, da Jes Eschelsen overtog kroen. Han drev stedet med større stabilitet og beholdt det frem til 1920. Det år solgte han det videre til Oluf Hansen, og siden til Nis Hansen, der blev den sidste stationsagent inden jernbanens nedlæggelse i 1926.Trods den turbulente begyndelse fungerede Løjt-Skovby Stationskro i perioder som et effektivt omdrejningspunkt for byens jernbanedrift og sociale liv. Med både billetsalg, ventelokaler og mulighed for forplejning, havde kroen en dobbeltfunktion, som var typisk for datidens landlige stationsbygninger.
Kroens rolle i det lokale fællesskab og som bindeled til jernbanen blev dog indimellem sat på prøve. Især i de tidlige år var der problemer med afregningerne, og det skete jævnligt, at stationen måtte lukke midlertidigt, mens nye ejere blev installeret. Alligevel blev stationens betydning ikke anfægtet – den var nødvendig og vigtig for området.
Kontroverser og lokale anekdoter
Løjt-Skovby Stationskro og dens tilknytning til det kejserlige Tyskland bød også på enkelte episoder, som gav anledning til debat. I 1909 kunne avisen Hejmdal rapportere spydigt, at man på Skovby station havde fejret den tyske kejser Wilhelm II's fødselsdag med ekstra entusiasme – flaget hang nemlig på stangen i tre døgn. Jendresen, som stadig ejede kroen, benægtede dog dette og insisterede på, at flaget kun havde hængt der i 1½ døgn, men alene fordi han manglede hjælp til at tage flagstangen ned. Historien vidner om, hvordan nationale spændinger og symbolik kunne spille en rolle – også i jernbanens perifere hjørner.Passagertrafikkens udvikling
I de første år efter åbningen var passagertrafikken ganske betydelig. Der blev årligt registreret omkring 12.000 ankommende og afgående rejsende. Tal der vidner om stationens betydning, ikke bare for Løjt-Skovby, men også for oplandet, der omfattede veje i alle verdenshjørner.Tallet steg yderligere i årene op til Første Verdenskrig, hvor det nåede op omkring 16.000 rejsende. Dog faldt trafikken markant i dansk tid, især som følge af den korte afstand til Åbenrå og den deraf følgende konkurrence fra andre transportmidler. Antallet af tog pr. dag var også lavt – ofte kun 1-4 i hver retning – hvilket reducerede brugervenligheden for de lokale.
Et opsving i togtrafikken i 1920'erne medførte dog, at stationen i 1924/1925 igen havde omkring 8.000 ankommende og afgående rejsende. Dette hang sammen med en generel forbedring i infrastrukturen og jernbanedriften i området.
Godstrafik og stationskroens logistiske rolle
Godstransporten fra Løjt-Skovby Station var gennemgående beskeden. Med undtagelse af driftsåret 1922/1923, hvor der blev transporteret over 1.100 tons gods – hovedsageligt vejmaterialer – lå mængden normalt omkring 200 tons årligt. Godstrafikken kunne derfor ikke bære stationens drift alene, og den havde i højere grad en symbolsk og sekundær rolle i forhold til passagerbefordringen.Kroens funktion som knudepunkt for både rejsende og godsudveksling blev med tiden reduceret, men dens historiske betydning forblev central i lokalsamfundets bevidsthed. Som bygning og institution illustrerer den, hvordan man i datidens Danmark skabte multifunktionelle lokaliteter, hvor jernbanen, lokal handel og gæstfrihed blev forenet i én struktur.
Bygningens videre skæbne og nutidige fremtoning
Den oprindelige stationskro er bevaret og fremstår i dag som en pæn, hvidkalket længe. Rigtignok er den gennemgående risalit, der oprindeligt prægede bygningens udtryk, blevet fjernet i midten af 1950'erne, men det historiske præg er stadig tydeligt. Bygningen repræsenterer et vigtigt stykke lokal jernbane- og arkitekturhistorie og er en af de få tilbageværende fysiske vidnesbyrd om Aabenraa Amts Jernbaner og den rolle, stationer og stationkroer spillede i begyndelsen af 1900-tallet.Stamdata for Løjt Skovby Stationskro
Andre navne og stavemåder | Schauby |
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skovby Bygade 24, 6200 Aabenraa |
Højdeplacering over havet | 66,9 meter |
GPS koordinater | 55.072738,9.472575 |
Løjt Skovby Stationskro servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Aabenraa-Løgumkloster Jernbane | AaAJ | 54,3 | 1901.05.08 | 1926.03.31 |
BBR Data for Løjt Skovby StationskroBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:24:35 | |
BBR Højde over havet | 66,9 meter |
BBR GPS koordinater | 55.07271408,9.47258005 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1920 |
BBR Seneste ombygning | 1985 |
BBR Bebygget areal i alt | 204 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 204 m2 |
BBR Samlet boligareal | 346 m2 |
BBR Udestue areal | 20 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Løjt Skovby Stationskro

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Løjt Skovby Station.
Titel: - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Løjt Kirkeby
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00508_007.tif
Billeder af Løjt Skovby Stationskro

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Løjt Skovby Station.
Titel: - 1962 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Løjt Skovby
Vejnavn: Skovby Bygade
Husnummer: 24
Lokalitet: Løjt Skovby
Postnummer: 6200
By: Aabenraa
Sogn: Løjt
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12719_022.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Løjt Skovby Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Løjt Skovby
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07220_024.tif
Google Street View af Løjt Skovby Stationskro
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 1. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Løjt Skovby Stationskro

Kort over Løjt Skovby Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Løjt Skovby Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Løjt Skovby Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Løjt Skovby Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Løjt Skovby Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kort over Løjt Skovby Stationskro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Løjt Skovby Stationskro
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sønderjyske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03697-4 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner (Dansk Jernbane-Klub: 44) B. Wilcke 1982 256 København Dansk Jernbane-Klub 9788787050234 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Aabenraa Amts Jernbaner 1899-1926 L.H. Hansen 1982 304 87-981352-0-1 |