Haderslev Vestbanegården har igennem årene haft mange mange forskellige betegnelser: • Alt Hadersleben (1866-1920 – Tysk betegnelse) • Haderslev Statsbanegård (1866-1928 – Dansk betegnelse) • Haderslev Statsbanestation (1928-1934) • Haderslev Vestbanegård (1934-1943) • Haderslev Hovedbanegård (1943-1967) • Haderslev Vestbanegård (1967-2001)
Den 2. maj 1866 åbnedes banen fra Vojens til Haderslev af "Nordschleswigsche Eisenbahn Aktien Gesellschaft" (NEAG), der var et datterselskab af "Altona-Kiel Eisenbahn Aktiengesellschaft" (AKEG). Den 1. januar 1883 overtager "Königliche Preussische Eisenbahn Verwaltung" (KPEW) AKEG og dets datterselskaber.
I Haderslev fik banen endestation ved siden af bryggeriet Fuglsang i den vestlige del af byen, nærmest at betragte som "udenfor" byen. Stationens placering og den manglende forbindelse til byens havn, gjorde at banen kun fik en meget begrænset betydning for Haderslevs forsatte udvikling. Det var konsortiet Peto, Brassy ND Betts, der startede med at anlægge den 11,9 kilometer lange bane Vojens-Haderslev. Det var også dem, der byggede den sønderjyske længdebane, og de sønderjyske sidebaner. På grund af det bakkede terræn kunne man ikke komme direkte til købstæderne.
Med Banegården i den vestlige udkant af Haderslev var der en udfordring med en forbindelse med bymidten og havnen. Dette kom med en forbindelse til Hadersleben Kleinbahnhof (Haderslev Amtsbanegård) der blev placeret ved Jomfrustien inde i byen. Den første amtsbanestrækning skabte forbindelse mellem de to banegårde og fortsatte til Christiansfeld. Fra Amtsbanegården blev havnebanen anlagt. Sporet mellem statsbanegården og havnen via amtsbanegården var firestrenget, så der både kunne køre vogne fra den normalsporede statsbane og den metersporede amtsbane, trukket af amtsbanens lokomotiver.
Fra 1934 DSB begyndte at videreføre alle sine persontog fra statsbanegården og frem til amtsbanegården. Amtsbanegård fungerede herefter som station for DSB og maskindepotet flyttes også til en tidligere amtsbanebygning på amtsbanegården. Haderslev Statsbanestation skifter ved denne lejlighed navn til Haderslev Vestbanegård
I 1935 bliver Haderslev Vestbanegård blev ombygget, den oprindelige remise bliver revet ned og perronsporets østende blev forlænget i en kurve mod nord og forbundet med forbindelsessporet til amtsbanegården, så det blev muligt at køre direkte til Vojens. Samtidig blev der anlagt et krydsningsspor med en meget smal mellemperron.
I 1943 nedlægges de sidste amtsbaner, og betegnelsen Haderslev amtsbanegård ikke længere et tidssvarende navn, og skiftede navn til Haderslev Bystation. Samtidigt skifter Vestbanegård nu navn igen, nu til Haderslev Hovedbanegård.
I 1951 bliver der opført en ny remise på Haderslev Hovedbanegård, til erstatning for maskindepotet på Amtsbanegården, der herefter blev nedlagt. Remise eksisterer stadigvæk og har placering i Hovedbanegårdens vestlige ende af sporarealet.
I 1967 skifter Haderslev Hovedbanegård igen navn- nu til Haderslev Vestbanegård, og ved samme lejlighed indskrænkede man betjeningen af stationen, som nedsættes til Trinbræt.
Fra og med den 2. januar 1974 indstillede DSB persontrafikken mellem Vojens og Haderslev "midlertidigt" pga. oliekrisen, og erstattede togene med rutebiler. Den "midlertidigt" nedlagte persontrafik blev aldrig genoptaget igen og nedlagdes endeligt og formelt ved køreplansskiftet i maj 1978. Herefter betragtedes Haderslevbanen som godsbane.
Den efterhånden meget forfaldne stationsbygningen blev nedrevet i 1985 på nær den lille remise fra 1951 og det store varehus, som blive frasolgt til Fulgsang bryggeriet. Det omfattende sporareal blev i 1992 indskrænket til det nuværende omløbsspor og to stikspor og en del af sporarealet frasolgt til Fuglsang Bryggeriet.
Banestyrelsen lukkede officielt strækningen fra den 1.januar 2001 og Haderslev Vestbanegårds historie slutter her.
Billede af Haderslev Vestbanegård blev nedrevet 1985 , men har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. marts 2020 Download billede
Billeder af Haderslev Vestbanegård
Billede af Haderslev Vestbanegård, som blev nedrevet 1985 (Stationsbygningen), men motorremisen fra 1951 eksistere stadig i 2020. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Billede af Haderslev Vestbanegård, som blev nedrevet 1985 (Stationsbygningen), men motorremisen fra 1951 eksistere stadig i 2020. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Billede af Haderslev Vestbanegård, som blev nedrevet 1985 (Stationsbygningen), men motorremisen fra 1951 eksistere stadig i 2020. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Billede af Haderslev Vestbanegård, som blev nedrevet 1985 (Stationsbygningen), men motorremisen fra 1951 eksistere stadig i 2020. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Billede af Haderslev Vestbanegård, som blev nedrevet 1985 (Stationsbygningen), men motorremisen fra 1951 eksistere stadig i 2020. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020 Download billede
Billede af Haderslev Vestbanegård, som blev nedrevet i 1985 (Stationsbygningen), men varehuset eksister stadig og blev overtaget af Fuglsang. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. marts 2020 Download billede
Billede af Haderslev Vestbanegård, som blev nedrevet 1985 (Stationsbygningen), men motorremisen fra 1951 eksistere stadig i 2020. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. marts 2020 Download billede
Billede af Haderslev Vestbanegård, som blev nedrevet i 1985 (Stationsbygningen), men varehuset eksister stadig og blev overtaget af Fuglsang. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. marts 2020 Download billede
Billede af Haderslev Vestbanegård. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Billede af det tyske og det danske jernbanepersonale opstillet til fælles gruppefotografering forud for den danske overtagelse af Haderslev Vestbanegård natten mellem den 16. og 17. jun. 1920. Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 16. juni 1920 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af det tyske og det danske jernbanepersonale opstillet til fælles gruppefotografering forud for den danske overtagelse af Haderslev Vestbanegård natten mellem den 16. og 17. jun. 1920.
Transportselskab/ operatør: Deutsche Reichseisenbahnen (DR) Jernbanested: Haderslev Vest Navneændringer: Fra 28.05.1978 Haderslev. Før 01.05.1968 Haderslev H, før 01.11.1943 Haderslev Vest, før 15.05.1934 Haderslev, før 07.01.1928 Haderslev Statsbanestation, før 17.06.1920 Hadersleben. På strækningen: Vojens - Haderslev Beskrivelse: Genforeningen. Det tyske og det danske jernbanepersonale opstillet til fælles gruppefotografering forud for den danske overtagelse af stationen natten mellem den 16. og 17. jun. 1920. Personerne er uidentificerede. Infrastrukturejer: Reichsverkehrsministerium, Zweigstelle Preußen-Hessen Motivdato: 16. jun. 1920 Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3 Scannummer: DJM02-00003152
Billede af Franske alpejægere ankommer til Haderslev Vestbanegård. Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 20. januar 1920 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Franske alpejægere ankommer til Haderslev Vestbanegård.
Transportselskab/ operatør: Preußische Staatseisenbahnverwaltung (KPEV) Jernbanested: Haderslev Vest Navneændringer: Fra 28.05.1978 Haderslev. Før 01.05.1968 Haderslev H, før 01.11.1943 Haderslev Vest, før 15.05.1934 Haderslev, før 07.01.1928 Haderslev Statsbanestation, før 17.06.1920 Hadersleben. På strækningen: Vojens - Haderslev Beskrivelse: Genforeningen. Franske alpejægere ankommer til stationen. Infrastrukturejer: Preußische Staatseisenbahnverwaltung Motivdato: 20. jan. 1920 Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3 Scannummer: DJM02-00003208
Billede af de franske alpejægeres afrejse i begyndelsen af maj 1920 kort efter at de danske soldater var ankommet 5. maj - set fra taget af en godsvogn ved Haderslev Vestbanegård. Fotograf: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1920 (maj) - LINK til kilde.
Noter til: Billede af de franske alpejægeres afrejse i begyndelsen af maj 1920 kort efter at de danske soldater var ankommet 5. maj - set fra taget af en godsvogn ved Haderslev Vestbanegård.
Transportselskab/ operatør: Deutsche Reichseisenbahnen (DR) Jernbanested: Haderslev Vest Navneændringer: Fra 28.05.1978 Haderslev. Før 01.05.1968 Haderslev H, før 01.11.1943 Haderslev Vest, før 15.05.1934 Haderslev, før 07.01.1928 Haderslev Statsbanestation, før 17.06.1920 Hadersleben. På strækningen: Vojens - Haderslev Beskrivelse: Genforeningen. De franske alpejægeres afrejse i begyndelsen af maj 1920 kort efter at de danske soldater var ankommet 5. maj - set fra taget af en godsvogn. Den formelle afsked var sket på banegårdspladsen. På sporene i forgrunden står de danske soldater, mens franskmændene allerede har taget plads i togets (tyske) vogne. I baggrunden ses remisen og vandtårnet samt de dengang meget almindelige hestetrukne flytteomnibusser læsset på jernbanevogne. Desuden ses foran Haderslev Klædefabrik bag lokomotivet et glimt af amtsbaneforbindelsen til Sommersted. Infrastrukturejer: Reichsverkehrsministerium, Zweigstelle Preußen-Hessen Motivdato: 5/1920 Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3 Scannummer: DJM02-00003213
Kort over Haderslev Vestbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Haderslev Vestbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Haderslev Vestbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Haderslev Vestbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Haderslev Vestbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Kort over Haderslev Vestbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Haderslev Vestbanegård
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN