Hedensted bestod kun af få huse da jernbanen kom i 1868, men Hedensted var en af de stationsbyer, som voksede med jernbanen. Den østjyske længdebane (mellem Padborg og Frederikshavn) blev i området ved Hedensted påbegyndt i foråret 1866 og blev indviet den 4. oktober 1868.
Ved jernbanens åbning blev der ikke etableret et stoppested i Hedensted og de nærmeste stationer lå i Løsning og Daugård. Dette var man ikke tilfreds med i Hedensted, og der blev arbejdet videre med at få en station til byen. Hedensted Billetsalgssted startede i 1875 fra vogterhus nummer 32 – med kun person ekspedition, men blev i 1889 opgraderet til holdeplads med fuld ekspedition og ny stationsbygning lidt øst for vogterhuset. For Hedensted Holdeplads gik det dog lidt trægt med godstransporterne, for selv om Hedensted fik stykgodsekspedition og var det først i 1895, at der anlagdes et offentligt læssespor.
Den store udvikling af Hedensted og det at jernbanen omkring 1920 blev lavet dobbeltsporet, medførte opførelsen af en ny stationsbygning og en meget betydelig udvidelse af stationspladsen og sporarealet. Ved anlæggelsen af dobbeltsporet blev de eksisterende jernbaneoverkørsler nedlagt, hvilket medførte forskellige vejomlægninger, der kan have fået en negativ indvirkning på Hedensteds udvikling og er grunden til, at jernbanen i dag opleves som en mur, der deler Hedensted i to selvstændige dele.
Hedensted nye station, var i drift frem til den blev nedlagt den 26. maj 1974, men fortsatte dog som krydsningsstation. Den 8. januar 2006 "genopstod" Hedensted som stationsby, hvor Hedensted Trinbræt åbnede og den ordinære drift startede med første togstandsning søndag den 8. januar 2006 kl. 6:43.
Ledvogterhus nummer 32 fik et langt liv som tjenestebolig, indtil den blev revet ned i 1976 og den første "rigtige" station blev nedrevet i 1986, men Hedensteds seneste station er i dag i brug som udlejningsejendom for forskellige erhvervsformål.
Hedensted bestod kun af få huse da jernbanen kom i 1868, men...
BBR Data for Hedensted Station [1920-1974]
BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for. BBR DATA hentet: 2022-02-12 16:40:25
Kort over Hedensted Station [1920-1974] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hedensted Station [1920-1974] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hedensted Station [1920-1974] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Hedensted Station [1920-1974] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Hedensted Station [1920-1974] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Hedensted Station [1920-1974]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN