Frederikshavn Havnestation [1977-1994]
Frederikshavns havnebane blev åbnet sammen med Vendsysselbanen i 1871. I 1873 åbnede JFJ en skibsrute til Gøteborg. Ruten overgik i 1886 til DFDS, og er senere blevet drevet af forskellige andre selskaber. Allerede i 1876 begyndte man at gennemføre enkelte persontog til "Frederikshavn Dampskibsbro".
Frederikshavns første Havnestation blev etableret sammen med den nye havnebane den 15. august 1891. Havnebanen var et 1.400 meter langt havnespor og gik ned til Frederikshavn Dampskibsbro. Ekspeditionsbygningen indeholdt DSB-varehus og kontor.
Trafikken steg efterhånden som havnen fik flere skibsruter, og DSB indrettede en lille ekspeditionsbygning og anlagde en kort perron. I 1936 begyndte eksprestoget Nordpilen at køre mellem Frederikshavn og Hamburg, ved den lejlighed kom der forbindelse mellem færgerne fra Gøteborg og Oslo og nattogene sydpå fra Hamburg. Nordpilen blev indstillet, da den 2. Verdenskrig startede i 1939, men var igen i drift fra 1953 til 1991.
I 1960 blev der indviet en ny havnestation med to perronspor, ekspeditionsbygning og landgangsbroer med trapper til perron, fortov og busholdeplads. Desuden var der opmarchpladser for biler, til- og frakørselsveje og busholdepladser. Samme år begyndte nattoget Kattegat-Express at køre i sommermånederne. Det medførte gennemgående vogne til København og liggevogne til Hamburg, de første år også sovevogne, samt en biltransportvogn, der dog ikke blev brugt ret meget og bortfaldt efter et par år. Toget kørte sidste gang i 1983.
I 1961 ibrugtoges en ny billetsalgsbygning, men billetsalget ophørte igen allerede i 1965, og i 1970 blev billetsalgsbygningen nedrevet. I midten af 1970'erne var man godt i gang med at flytte Frederikshavn station til Kragholmen og i 1977 og man indviede en ny og mere beskeden havnestation med kun ét spor ved Hotel Jutlandia, som lå tættere på den "nye" Frederikshavn Station.
I 1978 blev den resterende del af havnestationen nedrevet, samtidigt med at det nordlige perronspor fjernedes. Det sydlige benyttedes fortsat til færgetogene. Havnebanens tilslutning forlagdes i 1979 til den nuværende Frederikshavn station, men ved overgangen til sommerkøreplanen i 1994 stoppede persontogene til færgerne. Eksprestogene var væk, men alle typer tog havde kørt til havnestationen, og alligevel blev den benyttet for lidt.