Nørrebro B Station [1886-1930], en artikel om Nørrebro B Station
Nørrebro B Station [1886-1930] – En Nøgleaktør i Københavns Jernbanehistorie
Nørrebro B Station blev etableret som en vigtig jernbanestation på Nørrebro i København i 1886. Årsagen til stationens opførelse var både behovet for at håndtere den stigende godstrafik og den eksplosive befolkningsvækst i området. Den station, der lå på et stort eksproprieret område kendt som Havremarken mellem Stefansgade og Hillerødgade, kom til at spille en central rolle i byens jernbanenet. I dag ligger Nørrebroparken på det tidligere stationsområde.Placering og Planlægning af Nørrebro Station
Inden Nørrebro Station blev anlagt, var der stor usikkerhed omkring, hvor den præcist ville blive placeret. Denne usikkerhed resulterede i en manglende planlægning af gaderne i kvarteret, hvilket betød, at vejene ikke blev anlagt med et sammenhængende eller logisk vejnet, som kunne forbinde stationen effektivt med resten af byen. Nordbanegade, der blev opkaldt efter Nordbanen, som løb igennem Nørrebro Station, blev først navngivet i 1883 – tre år før stationens åbning.Da Nørrebro Station åbnede den 1. juli 1886, viste det sig hurtigt, at stationen allerede fra begyndelsen var underdimensioneret. Dette skyldtes, at man ikke havde taget højde for den hastige stigning i jernbanetrafikken og jernbanernes voksende betydning. Det førte til, at stationen fik en noget usædvanlig og speciel udformning med to separate ekspeditionsbygninger, som blev kaldt Station A og Station B.
Nørrebro Station A og B – To Forskellige Funktioner
For at kunne håndtere både passager- og godstrafik blev Nørrebro Station delt op i to selvstændige enheder: Station A og Station B.Nørrebro Station A lå ved Husumgades udmunding i Stefansgade og betjente trafikken mod Hellerup. Denne station blev primært brugt af rejsende, der skulle væk fra Københavns centrum. Station A håndterede således udelukkende trafik ud af byen.
Nørrebro Station B, der lå cirka 250 meter nord for Station A, ved den senere Hillerødgades Skole, havde en anden funktion. Den betjente rejsende, der ankom til byen fra områderne udenfor København. I perioder, især når folk vendte tilbage fra udflugter til skovene og bakkerne omkring byen, var der et hektisk liv på Station B. Til gengæld var der kun meget få passagerer, der steg på toget på vej mod byens ydre områder.
En Kaotisk og Overfyldt Station
Nørrebro Station var i sin storhedstid en af de travleste stationer i København, og den var ofte kaotisk, især hvad angik billetsalg. Da billetterne ofte var udsolgt allerede tidligt på dagen, skabte det problemer for de mange rejsende, der ønskede at tage toget. Billetsalget var særligt rettet mod Nordbanen, og mange valgte derfor i stedet at tage sporvognen fra Nørrebrogade, når de skulle ind til byens centrum.Stationens trafikforhold blev yderligere belastet af den voksende godstrafik. I perioden fra 1870 til 1890 femdobledes mængden af gods, der blev transporteret ad Nordbanen. Da godstrafikken til og fra Københavns Nordhavn og Frihavnen også gik gennem Nørrebro Station, måtte stationen flere gange udvides for at kunne håndtere de store godsmængder.
Godstog og Trafikale Udfordringer
En af de største udfordringer ved Nørrebro Station var de mange godstog, der skulle håndtere gods fra godspladsen mellem banen og Nordbanegade. For at komme til og fra godspladsen måtte godstogene køre øst om Station A's forplads. Da togene blev længere og længere, kom de ofte til at spærre for de rejsende, som skulle ud af København. Dette skabte mange farlige situationer, hvor passagerer måtte kravle over eller igennem godstoget for at nå deres destinationer.Slangerupbanens Indflydelse
Den 20. april 1906 blev Slangerupbanen indviet, og en forbindelse blev etableret fra Nørrebro Station B via "Stensporet" til Lygten Station, som var Slangerupbanens udgangsstation. Denne nye forbindelse medførte dog yderligere trafikale problemer, og trafikken på Nørrebrogade brød ofte sammen. Selvom der blev forsøgt at afhjælpe problemet med en fodgængerovergang, var det især godstogene, der skabte kaos.Planen om Boulevardbanen
I begyndelsen af 1900-tallet begyndte arbejdet med en storstilet plan, der skulle sikre fremtiden for jernbanenettet i København. En del af planen var at flytte en stor del af trafikken væk fra Nørrebro Station og over på den kommende Boulevardbane, som skulle forbinde Hovedbanegården med Østerport.Denne beslutning blev mødt med modstand fra Nørrebro Handelsforening, der protesterede kraftigt mod planen. Handelsforeningen indkaldte til møder og forsøgte at stoppe projektet, men da udgravningerne til Boulevardbanen allerede var godt i gang, var det for sent at ændre planerne. Boulevardbanens indflydelse på Nørrebro Station var begyndelsen på enden for stationens rolle som en vigtig persontogsstation.
Nedlæggelsen af Nørrebro Station
Den 1. december 1917 blev Boulevardbanens østlige dobbeltspor indviet, og al trafik mod Klampenborg blev flyttet dertil. Strækningen over Nørrebro forblev dog en del af Nordbanen frem til den 1. oktober 1921, hvor også Boulevardbanens vestlige dobbeltspor og forbindelsen til Hellerup blev taget i brug. Med denne åbning blev det endegyldigt slut med personbefordring via Nørrebro Station.Den kommende højbane, som allerede i 1923 var tegnet ind på kortene, blev først en realitet syv år senere. Med indvielsen af den nuværende Nørrebro S-togsstation den 15. maj 1930, blev den oprindelige Nørrebro Station officielt nedlagt.
Nørrebro Stations Betydning
Nørrebro B Station spillede en væsentlig rolle i Københavns jernbanehistorie. Stationen var en central aktør, både hvad angik passagertrafik og godstrafik, og dens placering i et af Københavns tættest befolkede områder gjorde den til en af byens vigtigste stationer i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet.Stationens nedlæggelse markerede afslutningen på en æra, hvor Nørrebro havde været et knudepunkt for jernbanetrafik. Området blev senere udviklet, og Nørrebroparken kom til at erstatte det gamle stationsområde. Den nuværende Nørrebro S-togsstation og Metrostation er i dag moderne transportknudepunkter, men de historiske rødder fra den gamle Nørrebro B Station lever videre som en vigtig del af Københavns jernbanehistorie.
Stamdata for Nørrebro B Station [1886-1930]
Byggeår | 1886 |
Åbnet | 1886.07.01 |
Nedlagt | 1930.05.15 |
Nedrevet | 1930-1935 |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Højdeplacering over havet | 9,9 meter |
GPS koordinater | 55.69672130848341,12.542317553917414 |
Oversigt over andre stationer fra Nørrebro
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Nørrebro Metrostation (Nø) | Nørrebro Metrostation – En Ny Forbindelse Mellem Nørrebro og... | |
Nørrebro S-togsstation (Nø) | Nørrebro Station – Fra S-tog til MetroNørrebro Station er i ... | |
Nørrebro A Station [1886-1930] | Nørrebro A Station [1886-1930] – En Vigtig Del af Københavns... | |
Nørrebro B Station [1886-1930] | Nørrebro B Station [1886-1930] – En Nøgleaktør i Københavns ... |
Nørrebro B Station [1886-1930] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Klampenborgbanen [1863-1917] | DSB | 12,3 | 1863.07.22 | 1917.12.01 |
Billede af Nørrebro B Station [1886-1930]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. februar 2021 Download billede
Billeder af Nørrebro B Station [1886-1930]
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Geodætisk Instituts Luftfotosamling - Dato: 1930 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørrebro B Station.
Titel:- 1930 -
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Geodætisk Instituts Luftfotosamling
År:1930
Id:GI_D062_059.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. februar 2021 Download billede
Google Street View af Nørrebro B Station [1886-1930]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Nørrebro B Station [1886-1930]
Kort over Nørrebro B Station [1886-1930] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nørrebro B Station [1886-1930] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nørrebro B Station [1886-1930] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Nørrebro B Station [1886-1930] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Nørrebro B Station [1886-1930] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Nørrebro B Station [1886-1930]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nordbanen John Poulsen 2020 316 Bane Bøger 978-87-91434-56-3 |