Korsør Færgehal [1886-1907]
Korsør Dampskibsekspedition havde oprindeligt et selvstændigt ekspeditionssted, men fra 1886 overflyttedes ekspeditionen til Korsørs første station. DSB overtog kielerruterne i 1883 og i 1894 ved anlægspladsen i Korsør Havn anlagde DSB et særligt havnespor for omlæsning af gods.
Samtidig med overtagelsen af kielerruterne oprettede DSB jernbanefærger på Storebælt. De nye færgelejer til jernbanefærgerne gav en uheldig rangering ad krumme spor fra stationen og til/fra færgerne. Det viste sig hurtigt at placeringen af Korsørs første station var meget uheldig i forhold til færgerne.
I 1886 opførtes Korsør Færgehal og en kontorbygning med tilhørende ventelokaler. Selve billetsalget er formentlig været fra Korsør Stations billetkontor. Fra 1889 fik sporområdet ved færgehallen sin egen forkortelse i tjenestekøreplanerne "Kf", og det havde Korsør Færgehal, indtil 1907, hvor den "nye" station ved færgelejerne blev taget i brug.
I 1907 løste man "færgeproblemet" ved at bygge en ny Korsør Station ved færgelejet. Korsørs første station fungerede herefter som godsekspedition indtil 1970'erne. Korsørs anden station blev bygget mellem 1904-1906 og lå nord for havneindløbet ved de store færgelejer. Bygningen fik en markant udformning og var i to etager med tagetagen som mansardtag og partier udført som risalitter. Bygningens karakteristiske knæk skyldes forholdene på stedet. Stationen var tegnet af arkitekt Heinrich Wenck og den ikoniske bygning blev fredet i 1992.
Korsør Færgehal, Kontor- og ventebygningen, samt et arbejdsskur, blev nedrevet engang efter 1911.