Skodsborgvej Trinbræt, en artikel om Skodsborgvej Trinbræt




Skodsborgvej Trinbræt

Skodsborgvej Trinbræt blev etableret den 1. december 1929, ca. 200 meter nordøst for Nærum Stations oprindelige hovedbygning ved den tidligere remise. Trinbrættet blev anlagt ved enden af hovedsporet mod den daværende Skodsborgvej, som i dag er kendt som Nærum Hovedgade. Placeringen faldt sammen med flytningen af drejeskiven i perioden 1926-1927, som var nødvendig efter anlæggelsen af motorvognsremisen.

Trinbrættet blev hurtigt en vigtig del af det lokale transportsystem. Det bestod oprindeligt af en kort perron, men senere blev der opsat et halvtag med bænke placeret under motorvognsremisens østlige bagvæg, hvilket forbedrede komforten for de ventende passagerer.

Behovet for Skodsborgvej Trinbræt

Oprettelsen af Skodsborgvej Trinbræt blev drevet af en stigende efterspørgsel fra de rejsende. Motorvognene skulle alligevel køre ud til den daværende Skodsborgvej for at benytte drejeskiven til vending, hvilket gjorde det logisk at etablere et trinbræt netop der. Placeringen var desuden praktisk, da der ved drejeskiven fandtes et stoppested for rutebilerne, hvilket gjorde det nemt for passagererne at skifte mellem tog og bus.

Skodsborgvej Trinbræt blev hurtigt populært blandt de lokale beboere og pendlere, der satte pris på den nemme adgang til jernbanenettet. Dette understreger, hvordan selv mindre trinbræt kunne spille en vigtig rolle i det samlede transportsystem.

Midlertidig Nedlukning og Genåbning

I 1932 blev Skodsborgvej Trinbræt midlertidigt nedlagt, da drejeskiven skulle fornyes. Denne midlertidige lukning afslørede hurtigt, hvor værdsat trinbrættet var, da mange passagerer udtrykte savn og frustration over den manglende adgang. Dette vidner om trinbrættets betydning som en essentiel del af dagligdagen for mange.

Efter fornyelsen af drejeskiven genåbnede trinbrættet, og det fortsatte med at tjene de lokale beboere i flere år fremover. Dog begyndte ændringer i transportmønstre og infrastruktur at påvirke trinbrættets relevans i løbet af 1940'erne.

Den Endelige Nedlukning

I oktober 1944 blev Skodsborgvej Trinbræt delvist nedlagt som led i en omlægning af jernbanens drift. Dette var begyndelsen på trinbrættets endelige nedlukning, som fandt sted den 30. april 1945. Nedlukningen skyldtes blandt andet ændringer i beboelsesmønstre, øget bilisme og en generel omlægning af jernbanens infrastruktur.


Stamdata for Skodsborgvej Trinbræt

Byggeår1929
Åbnet1929.12.01
Nedlagt1945.04.30
Nedrevet1954 (oktober)
Højdeplacering over havet31,4 meter
GPS koordinater55.8200498053993,12.54085322249924


Skodsborgvej Trinbræt servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Jægersborg-Nærum [1936-1954]LNJ 8,31936.05.151954.10.03
Lyngby-Nærum Jernbane [1923-1936]LNJ 8,01923.01.011936.05.15





Kort over Skodsborgvej Trinbræt

Historisk kort over Skodsborgvej Trinbræt
Kort over Skodsborgvej Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Skodsborgvej Trinbræt
Kort over Skodsborgvej Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Skodsborgvej Trinbræt
Kort over Skodsborgvej Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Skodsborgvej Trinbræt
Kort over Skodsborgvej Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Skodsborgvej Trinbræt
Kort over Skodsborgvej Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)