Sejlflod Station (Sf), en artikel om Sejlflod Station
Sejlflod Station fra 1914 til Hadsundbanens lukning i 1969
Sejlflod bliver station med ny bygning i 1914
I 1914 fik Sejlflod sin egen stationsbygning og blev ophøjet fra billetsalgssted til egentlig station. Denne opgradering kom som følge af et stigende behov for både passager- og godstransport i området, hvor landbruget var i vækst. Stationen blev placeret centralt i landsbyen, og anlæggelsen inkluderede faciliteter som ventesal, stationskontor og godsekspedition. Overfor stationsbygningen blev der anlagt en åben læsserampe, særligt beregnet til læsning af kvæg og svin, og der blev indrettet et kort spor til en skinnecykel (draisine) til brug for inspektionskørsel.Den tidligere vogterbolig, hvor billetsalget oprindeligt fandt sted, blev omdannet til baneformandshus. Opgraderingen markerede et vigtigt vendepunkt for Sejlflod, da stationen blev et lokalt centrum for transport, handel og infrastruktur.
Den arkitektoniske særstilling
Sejlflods stationsbygning adskiller sig markant fra de fleste øvrige stationer langs Hadsundbanen, som typisk blev tegnet af Paul Severin Arved Paulsen. I stedet blev Sejlflod tegnet af den lokale arkitekt Morten Kristian Skøt, der var kendt for sin tilknytning til Bedre Byggeskik-bevægelsen og sin forkærlighed for nyklassicistiske linjer.Bygningen blev opført i røde mursten med afvalmet tegltag og havde en rolig, velproportioneret fremtoning. Dørene og vinduerne var udført med detaljer, der vidner om håndværksmæssig kvalitet, og hele bygningens udtryk var præget af en enkel, funktionel og lokal tilpasset arkitektur. Skøts bidrag til jernbanearkitekturen i Sejlflod står i dag som et eksempel på, hvordan lokale hensyn og nationale byggetraditioner kunne mødes.
Hadsundbanens betydning for Sejlflod
Hadsundbanen blev anlagt i en periode, hvor jernbanen var det dominerende transportmiddel, især i landdistrikterne. Den forbandt Aalborg med Hadsund og passerede undervejs en række landsbyer, herunder Sejlflod. For Sejlflod betød dette, at landsbyen blev integreret i et større handels- og transportnetværk.Landmænd i området fik nem adgang til at afsende produkter til markedet, herunder levende dyr, mælk og andre landbrugsvarer. Jernbanen fra Sejlflod gik både mod Aalborg og Hadsund, hvilket gav mulighed for at komme til større byer og samtidig hente varer og nyheder hjem til lokalsamfundet. Stationens læsserampe og godsspor blev flittigt benyttet i det daglige virke.
Livet omkring stationen
I perioden efter 1914 blev Sejlflod Station ikke blot et infrastrukturelt knudepunkt, men også et samlingssted for lokalsamfundet. Stationen blev placeret på Søndre Bygade, tæt på Sejlflod Kirke og byens øvrige bebyggelse. Den fungerede som et forbindelsesled til omverdenen, og mange borgere havde daglige ærinder til stationen – enten for at rejse, modtage gods eller blot af nysgerrighed.Der opstod en særlig rytme i byen omkring togankomster og -afgange. Stationens personale, herunder stationsforstanderen, havde en betydelig lokal rolle, og både børn og voksne havde stationen som et naturligt omdrejningspunkt i hverdagen.
Nedgradering og trinbrætsfunktion
Efterhånden som privatbilismen tog til, og lastbiltransport blev mere almindelig, begyndte trafikken på Hadsundbanen at aftage. Det gjaldt også for Sejlflod, som oplevede et fald i både passager- og godstrafik. I banens sidste år blev Sejlflod Station nedgraderet til trinbræt, dog med bevarelse af krydsnings- og overhalingsspor ud for bygningen. Denne tekniske funktion muliggjorde, at tog stadig kunne passere hinanden i Sejlflod, selvom den officielle status var reduceret.Trinbrætsfunktionen betød, at tog kun standsede efter behov, og at billetsalget og ekspeditionen ophørte. Det var et klart tegn på, at Sejlflod, ligesom mange andre landsbyer, stod over for en ændret rolle i det danske transportlandskab.
Hadsundbanens nedlæggelse i 1969
Den 31. marts 1969 blev Hadsundbanen officielt nedlagt. Dette var resultatet af en generel udvikling i Danmark, hvor person- og godstransport i stigende grad blev kanaliseret over på vejnettet. For Sejlflod betød det afslutningen på en epoke, hvor jernbanen havde været landsbyens pulsåre i over 60 år.Stationen lukkede samtidig med banen, og det tidligere banetracé blev efterfølgende overladt til naturen og senere omdannet til rekreative formål. Den gamle jernbaneforbindelse mellem Gudumholm og Storvorde blev i de efterfølgende år til en populær cykel- og gangsti.
Sejlflod Station i dag
Sejlflod stationsbygningen eksister stadig. Den ligger på Søndre Bygade 17A og anvendes i dag af FDF, hvilket giver bygningen ny relevans som samlingssted for børn og unge i lokalområdet. Bygningen fremstår velbevaret og fungerer som et markant vidnesbyrd om landsbyens rolle i jernbanens guldalder.Jernbanetracéet er i dag tilgængeligt for cyklister og fodgængere, som kan opleve det historiske forløb gennem det åbne landskab. Det giver mulighed for at forbinde sig med fortiden og forstå, hvordan infrastrukturen har formet udviklingen af landsbyen Sejlflod og dens omgivelser.
Stamdata for Sejlflod Station
Andre navne og stavemåder | Sejlflo |
Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1914 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Morten Kristian Skøt |
Adresse | Søndre Bygade 17A, 9280 Storvorde |
Stednavneforkortelse | Sf |
Højdeplacering over havet | 2,6 meter |
GPS koordinater | 56.986504,10.106232 |
Oversigt over andre stationer fra Sejlflod
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Sejlflod Station (Sf) | Sejlflod Station fra 1914 til Hadsundbanens lukning i 1969Se... | |
Sejlflod Billetsalgssted (Sf) [1903-1914] | Sejlflod Billetsalgssted og overgangen til station i 1914De ... |
Sejlflod Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hadsundbanen, Aalborg-Hadsund Jernbane | APB (Oprindelig: AHJ) | 56,3 | 1900.12.02 | 1969.03.31 |
BBR Data for Sejlflod StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:25:01 | |
BBR Højde over havet | 2,1 meter |
BBR GPS koordinater | 56.98607967,10.10620535 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1898 |
BBR Seneste ombygning | 1988 |
BBR Bebygget areal i alt | 76 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 76 m2 |
BBR Samlet boligareal | 85 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Sejlflod Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Billeder af Sejlflod Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sejlflod Station.
Titel: Søndre Bygade 17A - 1960 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Søndre Bygade 17A, Sejlflod, 9280 Storvorde
Vejnavn: Søndre Bygade
Husnummer: 17A
Lokalitet: Sejlflod
Postnummer: 9280
By: Storvorde
Sogn: Sejlflod
Matrikelnummer: 42c, Sejlflod By, Sejlflod
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1960
Note: På billedet ses Sejlflod station
Id: AAL_01652_004.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sejlflod Station.
Titel: Søndre Bygade 19 - Toftkærgård - 1953 -
Person: brdr. Knudsen
Bygningsnavn: Toftkærgård
Sted: Danmark, Jylland, Sejlflod
Vejnavn: Søndre Bygade
Husnummer: 19
Lokalitet: Postnummer: 9280
By: Storvorde
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1953
Note: Id: H02956_021.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Google Street View af Sejlflod Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 9. maj 2022 - LINK til kilde.
Kort over Sejlflod Station

Kort over Sejlflod Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Sejlflod Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Sejlflod Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Sejlflod Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Sejlflod Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Sejlflod Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | 100-året for Aalborg-Hadsund Jernbane indviet 1. december 1900 Heino Wessel Hansen 2000 71 Lokalhistoriske foreninger i Hadsund kommune 87-988211-0-5 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund Finn Madsen og Frank Sørensen 2009 23 Aalborg Limfjordsbanen |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 |