Sejlflod Station (Sf), en artikel om Sejlflod Station




Sejlflod Station fra 1914 til Hadsundbanens lukning i 1969

Sejlflod bliver station med ny bygning i 1914

I 1914 fik Sejlflod sin egen stationsbygning og blev ophøjet fra billetsalgssted til egentlig station. Denne opgradering kom som følge af et stigende behov for både passager- og godstransport i området, hvor landbruget var i vækst. Stationen blev placeret centralt i landsbyen, og anlæggelsen inkluderede faciliteter som ventesal, stationskontor og godsekspedition. Overfor stationsbygningen blev der anlagt en åben læsserampe, særligt beregnet til læsning af kvæg og svin, og der blev indrettet et kort spor til en skinnecykel (draisine) til brug for inspektionskørsel.

Den tidligere vogterbolig, hvor billetsalget oprindeligt fandt sted, blev omdannet til baneformandshus. Opgraderingen markerede et vigtigt vendepunkt for Sejlflod, da stationen blev et lokalt centrum for transport, handel og infrastruktur.

Den arkitektoniske særstilling

Sejlflods stationsbygning adskiller sig markant fra de fleste øvrige stationer langs Hadsundbanen, som typisk blev tegnet af Paul Severin Arved Paulsen. I stedet blev Sejlflod tegnet af den lokale arkitekt Morten Kristian Skøt, der var kendt for sin tilknytning til Bedre Byggeskik-bevægelsen og sin forkærlighed for nyklassicistiske linjer.

Bygningen blev opført i røde mursten med afvalmet tegltag og havde en rolig, velproportioneret fremtoning. Dørene og vinduerne var udført med detaljer, der vidner om håndværksmæssig kvalitet, og hele bygningens udtryk var præget af en enkel, funktionel og lokal tilpasset arkitektur. Skøts bidrag til jernbanearkitekturen i Sejlflod står i dag som et eksempel på, hvordan lokale hensyn og nationale byggetraditioner kunne mødes.

Hadsundbanens betydning for Sejlflod

Hadsundbanen blev anlagt i en periode, hvor jernbanen var det dominerende transportmiddel, især i landdistrikterne. Den forbandt Aalborg med Hadsund og passerede undervejs en række landsbyer, herunder Sejlflod. For Sejlflod betød dette, at landsbyen blev integreret i et større handels- og transportnetværk.

Landmænd i området fik nem adgang til at afsende produkter til markedet, herunder levende dyr, mælk og andre landbrugsvarer. Jernbanen fra Sejlflod gik både mod Aalborg og Hadsund, hvilket gav mulighed for at komme til større byer og samtidig hente varer og nyheder hjem til lokalsamfundet. Stationens læsserampe og godsspor blev flittigt benyttet i det daglige virke.

Livet omkring stationen

I perioden efter 1914 blev Sejlflod Station ikke blot et infrastrukturelt knudepunkt, men også et samlingssted for lokalsamfundet. Stationen blev placeret på Søndre Bygade, tæt på Sejlflod Kirke og byens øvrige bebyggelse. Den fungerede som et forbindelsesled til omverdenen, og mange borgere havde daglige ærinder til stationen – enten for at rejse, modtage gods eller blot af nysgerrighed.

Der opstod en særlig rytme i byen omkring togankomster og -afgange. Stationens personale, herunder stationsforstanderen, havde en betydelig lokal rolle, og både børn og voksne havde stationen som et naturligt omdrejningspunkt i hverdagen.

Nedgradering og trinbrætsfunktion

Efterhånden som privatbilismen tog til, og lastbiltransport blev mere almindelig, begyndte trafikken på Hadsundbanen at aftage. Det gjaldt også for Sejlflod, som oplevede et fald i både passager- og godstrafik. I banens sidste år blev Sejlflod Station nedgraderet til trinbræt, dog med bevarelse af krydsnings- og overhalingsspor ud for bygningen. Denne tekniske funktion muliggjorde, at tog stadig kunne passere hinanden i Sejlflod, selvom den officielle status var reduceret.

Trinbrætsfunktionen betød, at tog kun standsede efter behov, og at billetsalget og ekspeditionen ophørte. Det var et klart tegn på, at Sejlflod, ligesom mange andre landsbyer, stod over for en ændret rolle i det danske transportlandskab.

Hadsundbanens nedlæggelse i 1969

Den 31. marts 1969 blev Hadsundbanen officielt nedlagt. Dette var resultatet af en generel udvikling i Danmark, hvor person- og godstransport i stigende grad blev kanaliseret over på vejnettet. For Sejlflod betød det afslutningen på en epoke, hvor jernbanen havde været landsbyens pulsåre i over 60 år.

Stationen lukkede samtidig med banen, og det tidligere banetracé blev efterfølgende overladt til naturen og senere omdannet til rekreative formål. Den gamle jernbaneforbindelse mellem Gudumholm og Storvorde blev i de efterfølgende år til en populær cykel- og gangsti.

Sejlflod Station i dag

Sejlflod stationsbygningen eksister stadig. Den ligger på Søndre Bygade 17A og anvendes i dag af FDF, hvilket giver bygningen ny relevans som samlingssted for børn og unge i lokalområdet. Bygningen fremstår velbevaret og fungerer som et markant vidnesbyrd om landsbyens rolle i jernbanens guldalder.

Jernbanetracéet er i dag tilgængeligt for cyklister og fodgængere, som kan opleve det historiske forløb gennem det åbne landskab. Det giver mulighed for at forbinde sig med fortiden og forstå, hvordan infrastrukturen har formet udviklingen af landsbyen Sejlflod og dens omgivelser.


Stamdata for Sejlflod Station

Andre navne og stavemåderSejlflo
Byggeår1914
Åbnet1914
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektMorten Kristian Skøt
AdresseSøndre Bygade 17A, 9280 Storvorde
StednavneforkortelseSf
Højdeplacering over havet2,6 meter
GPS koordinater56.986504,10.106232


Oversigt over andre stationer fra Sejlflod

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetSejlflod Station (Sf)Sejlflod Station fra 1914 til Hadsundbanens lukning i 1969Se...
Sejlflod Billetsalgssted (Sf) [1903-1914]Sejlflod Billetsalgssted og overgangen til station i 1914De ...


Sejlflod Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Hadsundbanen, Aalborg-Hadsund Jernbane APB (Oprindelig: AHJ) 56,31900.12.021969.03.31



BBR Data for Sejlflod Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:25:01
BBR Højde over havet2,1 meter
BBR GPS koordinater56.98607967,10.10620535
BBR Byggeår eller konverteringsår1898
BBR Seneste ombygning1988
BBR Bebygget areal i alt76 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen76 m2
BBR Samlet boligareal85 m2
BBR Antal etager1



Billede af Sejlflod Station

Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billeder af Sejlflod Station

Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sejlflod Station.

Titel: Søndre Bygade 17A - 1960 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Søndre Bygade 17A, Sejlflod, 9280 Storvorde
Vejnavn: Søndre Bygade
Husnummer: 17A
Lokalitet: Sejlflod
Postnummer: 9280
By: Storvorde
Sogn: Sejlflod
Matrikelnummer: 42c, Sejlflod By, Sejlflod
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1960
Note: På billedet ses Sejlflod station
Id: AAL_01652_004.tif


Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sejlflod Station.

Titel: Søndre Bygade 19 - Toftkærgård - 1953 -
Person: brdr. Knudsen
Bygningsnavn: Toftkærgård
Sted: Danmark, Jylland, Sejlflod
Vejnavn: Søndre Bygade
Husnummer: 19
Lokalitet: Postnummer: 9280
By: Storvorde
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1953
Note: Id: H02956_021.tif


Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Sejlflod Station.
Billede af Sejlflod Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Google Street View af Sejlflod Station

Google Street View af Sejlflod Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 9. maj 2022 - LINK til kilde.


Kort over Sejlflod Station

Historisk kort over Sejlflod Station
Kort over Sejlflod Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Sejlflod Station
Kort over Sejlflod Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Sejlflod Station
Kort over Sejlflod Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Sejlflod Station
Kort over Sejlflod Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Sejlflod Station
Kort over Sejlflod Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Sejlflod Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

100-året for Aalborg-Hadsund Jernbane indviet 1. december 1900
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
100-året for Aalborg-Hadsund Jernbane indviet 1. december 1900
Heino Wessel Hansen
2000
71

Lokalhistoriske foreninger i Hadsund kommune
87-988211-0-5
Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Finn Madsen og Frank Sørensen
2009
23
Aalborg
Limfjordsbanen
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3