Højby (Sjælland) Station
Højby Station blev bygget ca. 200 meter sydøst for byen Højby og stationen åbnede sammen med Odsherreds Jernbane den 17. maj 1899. Da Højby Station blev bygget, var byen kun en beskeden by uden megen industri. Højby havde Kirke, Præstegård, Skole, Pogeskole, Forsamlingshus (opført 1890), Andelsmejeri, Mølle og Teglværk. Højby havde dog egen Sparekasse, som var blevet oprettet den 27. november 1884 og sparernes samlede tilgodehavende var 132,732 kr. fordelt på 712 Konti. Kort efter opførelsen af stationen fik byen en brugsforening, som dog kom til at hedde Vig Brugsforening. Brugsforening fik i 1927 et privat sidespor, som blev fjernet i 1950'erne.
Efter tilkomsten af Højby Station, bygge Afholdshotellet som en start en rejselade for de tilrejsende. Der kom efterhånden også mange håndværkere til Højby. Efterfølgende grundlagdes en ægeksportforretning, et cementstøberiet, to andelsmejerier og flere industrivirksomheder. I 1927 blev Højby Kro anlagt ca. 100 meter nordøst for Højby Station.
Højby voksede efter tilkomsten af banen og stationen og i 1916 havde Højby 416 indbyggere, men væksten stagnerede og i 1955 var indbyggertallet kun 559. Væksten er dog taget mere til og i 2023 havde Højby 1.409 indbyggere.
Højby Station havde fra åbningen fast enderampe og et krydsningsspor blev anlagt i 1956. Højby Station havde helt fra åbningen en omfattende godstrafik, som medførte at station og varehuset måtte udvides i både 1904, 1907 og 1923. I 1960'erne gennemgik Odsherreds Jernbane en større modernisering og rationalisering, hvor Højby Station fik en udvidelse af stationsbygningen i 1965 sammen med modernisering og regulering af forpladsen. Den 25. maj 1967, blev stationsforstanderstillingen nednormeret til stationsmester, for Højby Station. I 1974 blev der opført en tilbygning til brugt for postvæsenet.
Højby Station er tegnet af Heinrich Wenck, som var DSB's ledende arkitekt fra 1894 til 1921. Højby Station er tegnet som en forholdsvis høj grundbygning med et relativt lavt halvvalmet heltag. Stationsbygningen er opført i grundmur, med blank mur af røde sten op til vindueshøjde, hvorefter den resterende del af vægen er hvidkalket. Det halvvalmede tag, var oprindelig hængt med flad dobbeltkraget fals tagsten, men blev i 1986 omlagt med cementtagsten. Sammen med omlægningen af taget, er vindskederne blevet forsimplet og der er kommet udstikkende spærender i stedet for gesims på en del af stationsbygningen.
Vinduerne i stationsbygningen er isat i høje og fladbuede åbninger. De originale vinduer var småsprossede, men er nu udskiftet til "moderne" helglasruder.
Varehusbygning er en rødmalet træbygning med skydeporte mod banen og med læsserampen ud til Højby Stationsvej. Varehusbygning var oprindelig med en glat bræddebeklædning og dækket med tagpap.
Navnet Højby er lidt måske lidt sjovt, når man kikker på Højby Station, som kun ligger 16,7 meter over havet. Men med Højby Kirke beliggende 17,5 meter over havet får det Højby til at ligne en "Højby" når man står på bredden af Højby Sø og kikker op på Højby Kirke. Højby Kirke er kendt for sine meget smukke gotiske kalkmalerier. Højby ligger i et kuperet område med kæmpehøje, bakker og højdedrag. Omkring Højby er der mange oldtidsminder og der er flere middelalderlige volde, borgbanker og ruiner.