Gilleleje Øst Trinbræt
Gilleleje "midlertidig" Station / Østerport Trinbræt / Gilleleje Øst Trinbræt åbnede sammen med forlængelsen af Helsingør-Hornbæk banen til Gilleleje den 10. juli 1916.
Da Helsingør-Hornbæk banen blev forlænget til Gilleleje i 1916, var man stadig uenig om hvor den nye fælles station med Gribskovsbanen skulle ligge. Indtil åbningen af den nuværende Gilleleje station den 16. januar 1918, var Gilleleje "midlertidig" Station uden godsekspedition, hvor sporarealet kun bestod af ét hovedspor og ét omløbsspor.
Efter etableringen af Gilleleje Station i 1918, blev Gilleleje "midlertidig" Station videreført som trinbræt og omdøbt til Østerport Trinbræt. Østerport Trinbræt fortsatte med et beskedent billetsalg frem til 1926, hvor der kun var ekspedition på søndage om somrene.
I 1970'erne fik stoppestedet en lettere modernisering og "rebrand", hvor stoppestedet kom til at hedde Gilleleje Lokal, som forsøgte med at få mere liv i Østerport Trinbræt, men forsøget slog ikke rigtig an og man gik tilbage til trinbrættets tidligere navn.
Østerport Trinbræt fik i 1934 navnekonflikt med Østerport Station i København, da Østerbro Station skiftede navn til Østerport Station. Da privatbanen ikke ville ændre navnet på Østerport Trinbræt, kom navne sammenfaldet til at betøde, at Østerport Trinbræt på Hornbækbanen ikke blev nævnt i DSB's landskøreplan, for at undgå forveksling mellem de to stationer. Ført i forbindelsen med indførelsen af de digitale køreplaner og -billetmaskiner i 1995 skiftede Østerport Trinbræt navn til Gilleleje Øst Trinbræt.
Den gamle Østerport ekspeditionsbygning blev nedrevet i 1982.