Føllenslev Station hed frem til den 15. maj 1933 Følleslev Station. Føllenslev og Eskebjerg Station var blandt de bedste mellemstationer på Hørve-Værslev Jernbane. Foruden trafikken til og fra Føllenslev var der her et betydeligt opland langs de udgående veje mod nord til Havnsø, mod vest til Algestrup og mod syd til Kalundborgvejen ved Favrbo. Mod øst var der en pæn trafik til og fra Særslev og Snertinge. Føllenslev Stationens trafik blev yderligere øget i 1931, med åbningen af færgefarten til Sejerø fra Havnsø og senere ved kørsel med rutebil mellem Havnsø og Jyderup via Føllenslev.
Føllenslev Station havde i 1932/1933 ca. 5.500 passagerer, hvoraf ca. 1/3 var transit til Kalundborbanen via Værslev. Godstransporterne bestod i 1932/1933 af ca. 3.250 tons til stationen og ca. 2.150 tons afsendt fra stationen. Ud for Føllenslev Station var der et omløbsspor på ca. 140 meter.
På Starreklinte, Alleshave og Eskebjerg Station var der postekspedition på selve stationen, hvor Hørve-Værslev Jernbane derimod i Føllenslev, opførte en dedikeret postbygning, ved siden af Føllenslev stationsbygningen. Hørve-Værslev Jernbane ejede bygningen, som så blev udlejet til postvæsenet. Føllenslev havde derfor egen postmester frem til Hørve-Værslev Jernbanes nedlæggelse i 1956. Fra postbygningen var der ekspedition af Havnsø, Nekselø og Sejerø med post, gods og passagerer.
Føllenslev stationsbygning var en del større end den i Bjergesø og af samme type som stationerne i Starreklinte, Eskebjerg og Alleshave – hvor Føllenslev Station dog lige var et "fag" længere end de andre stationer. Føllenslev Station havde i stueetagen en ventesal, et kontor samt en bolig med to opholdsstuer, et køkken og på 1. salen var der to soveværelser.
Efter nedlæggelse af Hørve-Værslev Jernbane den 31. december 1956 blev Føllenslev stationsbygning solgt til privat beboelse. Varehuset ved Føllenslev Station blev ligeledes solgt og ombygget til privat bolig. Den nærved liggende postbygning, blev ved nedlæggelsen af postfunktionen, solgt til privat beboelse og husede en årrække en antikvitetsforretning.
BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for. BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:23:50
Kort over Føllenslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Føllenslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Føllenslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Føllenslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Føllenslev Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Føllenslev Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN